Primăria Oradea a derulat anul trecut cel mai mare număr de şantiere din ultimul deceniu, exceptând anul 2023, când lucrările s-au aglomerat pe sfârşitul ciclului de finanţare europeană.
Potrivit directorului tehnic al Primăriei Oradea, Sebastian Marchiş, numărul mare de lucrări derulate se datorează înmulţirii investiţiilor şi reparaţiilor derulate de municipalitate.
"Exceptând anul 2023, care a fost un vârf «istoric» de activitate al Direcţiei Tehnice (n.r. - pentru că trebuiau închise lucrările cofinanţate din fonduri europene), 2024 se clasează pe primul loc în ultimii 10 ani ca număr total de investiţii", a declarat Sebastian Marchiş, marţi, în cadrul unei conferinţe de presă, pe marginea raportului de activitate al Direcţiei Tehnice pentru anul precedent.
Printre lucrările finalizate s-au numărat reabilitarea străzilor Meşteşugarilor, pe tronsonul delimitat de străzile Lăpuşului şi Oneştilor, Gheorghe Pituţ, pe tronsonul dintre Matei Corvin şi Calea Bihorului, Caporal Constantin Muşat ş.a., construcţia pasajului suprateran din faţa parcului industrial din Şoseaua Borşului, amenajarea Parcului Rectorului din strada Matei Corvin şi altele.
"Anul trecut am derulat investiţii în valoare de 110 milioane lei. Această valoare este cea decontată. Aici nu se găseşte pasajul de la terminalul intermodal (n.r. - din Calea Borşului) care costă circa 50 milioane lei pe fonduri europene şi altele. Deci, propriu zis, valoarea totală a lucrărilor executate este în jur de 200 milioane lei", a spus Marchiş.
Potrivit directorului, pasajul rutier din Calea Borşului "a fost primul realizat prin PNRR şi recepţionat din toată ţara".
10 şantiere în fiecare zi
Numărul lucrărilor nu se referă, însă, numai la investiţii. Conform raportului de activitate, anul trecut angajaţii Direcţiei Tehnice au eliberat 630 de avize de execuţie pentru diferite lucrări de reparaţii şi 1.600 de avize pentru intervenţii la avarii (foto jos).
"Anul trecut s-au avizat 630 de cereri de execuţie a lucrărilor şi s-au aprobat încă 1.625 de intervenţii la avarii, ceea ce înseamnă în total 2.255 de lucrări. Dacă împărţim la circa 250 de zile lucrătoare pe an, rezultă undeva la 9 lucrări pe zi. Pentru că trebuie să luăm în calcul şi lucrările de investiţii, care durează mai mult decât reparaţiile, asta înseamnă că zilnic în Oradea au fost deschise undeva la 10 şantiere", a explicat directorul Sebastian Marchiş.
Bugetul local a încasat, anul trecut, 1,3 milioane lei din taxele de avizare ale acestor lucrări. La această sumă se adaugă încasările de 42.000 lei de pe urma sancţiunilor aplicate constructorilor care nu şi-au închis săpăturile la termenul stabilit cu ocazia avizării, nu au adus carosabilul la starea iniţială şi altele.
Termen, 2028!
Conform evidenţelor municipalităţii, la finalul lunii decembrie, dintr-un număr de 936 de străzi orădene, cu o lungime totală de circa 472 kilometri, 759 de străzi, cu o lungime de 378,5 kilometri, erau modernizate măcar parţial, pe unele tronsoane.
Diferenţa o reprezintă cele 177 de străzi nemodernizate, cu o lungime de circa 93,5 kilometri, care sunt nemodernizate integral sau măcar în parte.
"Dacă menţinem ritmul de modernizare de 50 de străzi pe an, este destul de simplu să calculăm când le vom moderniza pe toate. Domnul primar Florin Birta a spus că toate străzile vor trebui modernizate până la finalul anului 2028 şi vrem să ne încadrăm în acest termen", a spus directorul Sebastian Marchiş.
Potrivit acestuia, ţinta este destul de ambiţioasă, având în vedere că oraşul are de modernizat străzi situate la marginea oraşului, în zona de deal, unde lucrările sunt mai dificile.
"Străzile Piatra Craiului, Gheorghe Doja, Sofiei nu sunt uşor de modernizat. Cu siguranţă, decât să fac o stradă ca Piatra Craiului, rezolv mai uşor jumătate din cartierul Grigorescu sau jumătate din Tineretului", a spus Marchiş.
Atenţie, noi lucrări!
În ceea ce priveşte şantierele din 2025, angajaţii Direcţiei Tehnice lucrează încă la bugetul de investiţii. "Ne-am preconizat de 3 - 4 ori mai mult decât anul trecut, dar trebuie să vedem ce acceptă (n.r. - spre finanţare) la stabilirea bugetului domnul primar Florin Birta", a spus directorul tehnic Sebastian Marchiş.
Cap la cap, Direcţia Tehnică şi-a preconizat lucrări de circa 905 milioane lei, volumul acestora urmând să fie stabilit însă abia cu ocazia adoptării bugetului.
"Dacă nu vom fi opriţi de contestaţii (n.r. - în cadrul licitaţiilor de adjudecare a lucrărilor), lucrările la cele două pasaje subterane, de la magazinul Crişul şi de la Gara CFR, vrem să le începem în vară", a declarat Marchiş.
Pe lista lucrărilor programate se mai numără: construcţia noului drum de legătură între Băile Felix şi Calea Clujului prin strada Iancu de Hunedoara, reabilitarea Podului Decebal şi amenajarea Piaţetei Dunării.
"La fel, ne-am dori ca anul acesta să înceapă lucrările din strada Republicii la pietonalizarea acesteia", a declarat directorul tehnic al Primăriei.
Cel mai probabil, lucrările ar urma să înceapă în cea de-a doua jumătate a anului, în plin sezon estival, lucru care va deranja în mod cert activitatea teraselor.
"Şantierul va dura cam 8 -12 luni, deci oricum vom prinde o vară. N-avem ce face", a spus Marchiş.
Pe lista de investiţii se mai numără: prelungirea străzii Simion Bărnuţiu între Bulevardul Decebal şi strada Oneştilor, lucrare atacată în instanţă de către riveranii afectaţi, şi modernizarea unor străzi, printre care Bulgarilor, Inului, Pavilioanele CFR, Plantelor, Pelicanului şi Sinaia.
Primăria Orada şi-a mai programat construirea unei piste pentru biciclete începând din cartierul Grigorescu până la cea existentă în strada Sextil Puşcariu, amenajarea de parcări şi spaţii verzi în zona străzii Thurzo Sandor şi altele.
Vezi mai jos raportul de activitatea al Direcţiei Tehnice pentru anul 2024!