Începând de vineri se va putea circula pe o porțiune de 3 kilometri, între Oșorhei și Cheriu, din totalul celor 17 km ce alcătuiesc Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei, astfel că localnicii de aici vor ajunge mai ușor atât în Oradea, cât și în centrul comunei și pe DN 1, după cum au anunțat, chiar pe șantier, șefii Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan și Mircea Mălan.

Din weekend se va circula și pe lotul de 9 kilometri dintre Nojorid și Băile Felix.

Pentru localnici

Cu o zi înainte să fie permisă circulația autovehiculelor între Oșorhei și Cheriu, joi, președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, și vicepreședintele Mircea Mălan au prezentat jurnaliștilor, în teren, progresul proiectului Inelului Metropolitan de Sud pe lotul II, din Oșorhei până în Haieu.

„Acesta va fi, practic, o dublare a centurii Oradiei, așa încât să existe o legătură între DN 1 (n.r. – Oradea – Cluj), DN 76 (Oradea – Deva) și DN 79 (Oradea – Arad), iar traficul pe centura orașului și prin localitățile Oșorhei, Sânmartin și Nojorid urmează să scadă”, a spus Bolojan, după ce a anunțat că de vineri se deschide circulației tronsonul de 3 km dintre Oșorhei și Cheriu, ceea ce va permite localnicilor de aici să ajungă mai ușor în centrul comunei, pe șoseaua națională spre Cluj și în Oradea.

În ce privește lotul de 8 km al centurii metropolitane dintre Oșorhei și Betfia, inginerul Florin Talabă, director în cadrul PORR Construct, firma care execută lucrările, a informat că pe porțiunea de 3 km dintre Oșorhei și Cheriu au fost așternute două straturi de asfalt, cel final, al treilea, urmând să fie turnat la primăvară, iar restul de 5 km până în Betfia sunt la peste 60% stadiu de execuție. Pe această porțiune au fost așternute tot două straturi de asfalt, cu excepția a două zone unde se lucrează pentru eliminarea unor declitivități (pante-rampe), spre pădurea Betfia.


Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL

De precizat că, odată cu realizarea acestui lot II al centurii metropolitane, din el va fi făcut și un drum secundar până la Ștrandul cu valuri din stațiunea Băile 1 Mai.

Din acest lot II al IRM de Sud face parte și un viaduct cu o lungime de 395 metri (foto jos), construit în Betfia, pe piloți forați la adâncime de 20 de metri.


Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL

Dezvoltare urbanistică și economică

Pe lângă faptul că Inelul Metropolitan de Sud va permite reducerea traficului prin centrul localității Oșorhei, pe centura Oradea, prin centrul Sânmartinului și prin mijlocul Nojoridului, construirea lui va permite și noi dezvoltări de-a lungul centurii metropolitane, a spus vicepreședintele CJ Bihor, Mircea Mălan: „Acest nou drum creează și posibilități de dezvoltare pe toți cei 17 kilometri. Cu siguranță aceste zone vor fi mai dezvoltate din punct de vedere urbanistic și economic”.

De altfel, un inginer al PORR Construct, Andrei Gârba, prezent și el la conferința de presă, a confirmat că prețurile terenurilor din zona Cheriu au crescut „de la 10 – 15 euro metrul pătrat la 30 – 40 euro metrul pătrat”.


Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL

Pe de altă parte, Mălan a mai afirmat că „Inelul Metropolitan ar fi fost finalizat acum o lună sau două dacă nu am fi avut acel impediment juridic”, făcând astfel trimitere la faptul că în 2022 un grup de localnici din Cheriu nemulțumiți că le-au fost expropriate terenuri au intentat administrației județene un proces, în final instanța obligând CJ Bihor să facă drumul mai lat, cu profil de drum național, dar nu să renunțe la proiect sau să modifice traseul.


Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL

Lucrările la IRM de Sud au început în septembrie 2023, dar din cauza procesului lucrările au fost oprite pe lotul II Oșorhei – Betfia până la începutul acestui an.

Acest lot este realizat de PORR Construct pentru 97,20 milioane lei (plus TVA).

Din weekend, și între Nojorid - Felix

Cealaltă parte a centurii metropolitane, adică lotul I de 9 km dintre Nojorid și Băile Felix (care pornește de la intrarea în Nojorid dinspre Leș la dreapta și continuă până la viaductul aflat în construire peste șoseaua spre Beiuș), urmează să fie deschisă circulației în acest weekend, pentru a scurta deplasarea vehiculelor între DN 79 Oradea – Arad și DN 76 Oradea – Deva, fără ca acestea să mai intre în Nojorid, pe centura Oradea și prin mijlocul localității Sânmartin.

Pentru că viaductul de pe acest lot încă nu este finalizat, fiind la circa 95% stadiu de execuție, până la primăvară, când va fi dat în folosință întregul Inel Metropolitan, se va putea circula până la intersecția cu drumul comunal dintre Sânmartin și Cordău, de unde șoferii pot ajunge în stațiunea Băile Felix în circa 2 minute.

Aici, lucrările sunt executate de o asociere formată din firmele Asfamixt (Oradea), Dacia Faber (Cluj) și OPR Asfalt (Timișoara) contra sumei de 104,339 milioane lei (plus TVA).

Finanțarea centurii metropolitane, în valoare totală de 289 milioane lei, este asigurată de CJ Bihor și Primăria Oradea în proporție de 80% din sumele ce le-au revenit prin Programul Național de Investiții Anghel Saligny (201,3 milioane lei), iar diferența de 20% din bugetele proprii ale celor două administrații (contribuția CJ Bihor fiind de 67,1 milioane lei, iar a municipalității de 21 milioane lei).

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!