Şantierul deschis pentru construirea viitorului pasaj Decebal a declanşat joi discuţii aprinse în cadrul şedinţei extraordinare, desfăşurate online, a Consiliului Local Oradea.

„Doar cinci muncitori!”

În cadrul ședinței (foto jos), consilierul local Szabó József, liderul grupului UDMR, a acuzat constructorul şi municipalitatea orădeană de o mobilizare insuficientă pentru accelerarea ritmului lucrărilor.

„Mă aflu chiar pe strada Tudor Vladimirescu şi acum 15 minute am fost la faţa locului să văd cum arată şantierul. Am numărat foarte repede câţi angajaţi au fost trimişi din partea firmei: cinci. Domnule primar, nu ştiu dacă toţi au fost la pauză de masă, dar mi se pare că această lucrare este o urgenţă pentru oraş", a declarat joi, de la volanul maşinii, consilierul UDMR, în cadrul şedinţei online desfăşurate joi, începând cu ora 13.

În luarea sa de cuvânt, udemeristul i-a cerut primarului Florin Birta să supravegheze mai atent stadiul lucrărilor.

„Vă rog frumos să interveniţi şi să discutaţi cu reprezentanţii firmei. Probabil trebuie verificat mai des, chiar pe teren, dacă lucrările merg conform graficului. Ştim foarte bine că blocajul pentru tramvaie (n.r. impus încă din luna iunie de lucrările la viitorul pasaj) e o problemă pentru toată lumea din Oradea", a cerut Szabó.

„Sunteţi rău intenţionat”

Primarul Florin Birta a replicat imediat. „Când sunteţi rău intenţionat, trebuie să vă contrez. Când sunteţi bine intenţionat vă aplaud. Să ştiţi că, de obicei, între orele 12 şi 13 este pauză de masă, cam la orice şantier mergeţi în oraş", a spus Birta.

Primarul de Oradea a susţinut că pe şantierul viitorului pasaj se lucrează zi-lumină.

„Îmi pare rău că nu v-am sunat aseară la ora 20, când, cu toate că era noapte afară, se lucra pe şantier şi era plin de angajaţi. Vă promit că data viitoare vă sun şi vă invit în şantier chiar dacă este seară sau noapte", a răspuns primarul Oradiei. 

Florin Birta a reamintit că executantul va trebui să termine construcţia pasajului abia peste doi ani. „Termenul de finalizare a pasajului de pe strada Tudor Vladimirescu, conform contractului, este primăvara anului 2026. Cu siguranţă ne vom încadra în acest termen", a subliniat edilul.

Acesta a susţinut că municipalitatea orădeană şi-ar fi putut îndeplini promisiunea iniţială - de reluare a circulaţiei tramvaielor pe Bulevardul Decebal în luna septembrie - dacă nu ar fi decis în ultima clipă înlocuirea magistralei de apă, din azbest din zonă. „Am luat acea decizie să lucrăm cu cap, până la urmă, chiar dacă s-ar întârzia. Era anormal să reabilităm bulevardul şi anul viitor să îl spargem la loc, ca să schimbăm conducta de azbest", a argumentat Birta.

După cum BIHOREANUL a mai scris, iniţial conducerea municipalităţii orădene şi-a asumat ridicarea structurii pasajului din Bulevardul Decebal şi reluarea circulaţiei tramvaielor în zonă pentru luna septembrie, odată cu începerea anului şcolar. Ulterior, termenul a fost prelungit pentru luna octombrie, date fiind lucrările suplimentare, iar mai nou a fost amânat pentru sfârşitul lunii noiembrie.

Mai mulţi bani europeni...

În final, consilierii locali s-au împăcat la vot. Aceştia au aprobat cu unanimitate de voturi modificarea Hotărârii de Consiliu Local privind proiectul "Coridor de mobilitate urbană Decebal – Vladimirescu şi achiziţia a 8 autobuze", de altfel singurul punct de pe ordinea de zi.

Potrivit modificărilor făcute, contribuţia în proiect a municipalităţii orădene se va reduce direct proporţional cu creşterea cofinanţării din fondurile europene.

„Iniţial, când am calculat şi s-a făcut bugetul proiectului, o parte din sumă a intrat pe partea neeligibilă ca finanţare şi trebuia să vină pe contribuţia Primăriei şi a Consiliului Local Oradea. După discuţiile pe care colegii noştri le-au avut cu ADR Nord-Vest şi în condiţiile în care se va aproba supracontractarea pe aceste proiecte, suntem în posibilitatea de a putea deconta (n.r. în plus) aproximativ 15 milioane lei, deci vreo 3 milioane de euro din fonduri europene", a explicat primarul Florin Birta.

În primăvara acestui an, când municipalitatea orădeană a depus spre finanţare europeană, prin Programul Regional Nord – Vest 2021 – 2027, proiectul referitor la construirea viitorului pasaj Decebal şi achiziţia unui număr de 8 autobuze electrice, valoarea acestuia era estimată la 112 milioane lei, echivalentul a 22,5 milioane euro. La acea dată, cofinanţarea europeană era estimată la aproape 45 milioane lei, echivalentul a circa 9 milioane euro.

Acum, prin HCL-ul adoptat joi municipalitatea orădeană, îşi propune majorarea sumei nerambursabile cuprinse în proiect la 12 milioane euro.

Vezi aici Hotărârea de Consiliu Local privind finanțarea proiectului de construire a viitorului pasaj Decebal!

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!