În numai o lună de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor, constructorul tronsonului dintre Oșorhei și Băile Felix al Inelului Rutier Metropolitan a ajuns să execute aproape o zecime din ele.

Cele mai spectaculoase lucrări au loc, pe acest lot, pentru realizarea unui viaduct peste un drum comunal spre Betfia, iar pe celălalt lot, dintre Felix și Nojorid, care va scoate viitoarea centură metropolitană în DN 79, pentru construiirea unui viaduct peste DN 76 și peste acumularea de apă de la ieșirea din Felix spre Cordău.

Va fi „adevărata centură a Oradiei”

Unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură rutieră din Bihor, Inelul Rutier Metropolitan, o nouă șosea, în lungime de 17 kilometri, ce va ocoli Oradea începând din DN 1 de la intrarea în Oșorhei până în DN 79 la ieșirea din Nojorid, a avut un start bun, consideră conducerea Consiliului Județean Bihor.

Într-o primă vizită, efectuată luni pe cele două loturi ale proiectului - de la Oșorhei până în Felix și respectiv din Felix până la Nojorid - vicepreședintele CJ Bihor Mircea Mălan a arătat că șoseaua va conecta trei drumuri naționale (inclusiv DN 76), cu numeroase beneficii atât pentru orădeni și bihoreni, cât și pentru șoferii aflați doar în tranzit.

„Inelul Rutier Metropolitan va reprezenta adevărata centură a Oradiei. Locuitorii orașului și ai comunelor limitrofe - Oșorhei, Sânmartin și Nojorid - vor scăpa de traficul de tranzit, astfel că va exista mai puțină aglomerație și mai puțină poluare”, a spus Mircea Mălan.

De pildă, șoferii care vin din direcția Nojorid și vor să meargă spre Cluj, precum și cei care vin din direcția Deva și continuă deplasarea fie spre Cluj, fie spre Arad, vor putea folosi Inelul Rutier Metropolitan, fără a mai intra în Oșorhei, Sânmartin, Nojorid sau Oradea.

„Distanțele vor fi mult scurtate, la fel și timpul de parcurs va fi incomparabil mai mic”, a mai spus vicele CJ Bihor.

Pe de altă parte, a adăugat Mălan, construirea Inelului Metropolitan „oferă și posibilități de dezvoltare pentru toți deținătorii de terenuri, întrucât valoarea acestora va crește”.

Piloți pentru viaducte

Pe tronsonul de 8 km dintre DN 1 și DN 76, constructorii de la PORR au informat, într-o scurtă conferință de presă, că stadiul lucrărilor, începute pe 19 septembrie, „au ajuns la aproape 10% din volumul proiectat”. „Este partea cea mai grea, cu mutarea unor mari cantități de pământ și de materiale de construcții și cu săpături pentru fundația drumului”, a spus reprezentantul firmei, inginerul Florin Talabă.

Practic, între Oșorhei și Felix s-a „croit” traseul drumului, unde solul este compactat cu utilaje grele, iar pe partea spre stațiune se lucrează la un viaduct care va trece peste drumul comunal către Betfia.

Viitorul viaduct va avea, potrivit explicațiilor vicepreședintelui CJ Bihor, o lungime de 395 metri și 12 deschideri, fundația fiind sprijinită pe 64 de piloți forați la adâncimi între 18 și 24 metri, opt dintre aceștia fiind deja „plantați” în teren de PORR.

Pe celălalt tronson, de 9 kilometri, dintre Felix și Nojorid, constructorii asocierii Asfamixt (Oradea), Dacia Faber (Cluj) și OPR Asfalt (Timișoara) pregătesc terenul unui alt viaduct, de 332 metri, cu 8 deschideri, ce va trece peste DN 76 și acumularea de la ieșirea din Felix spre Cordău, urmând să treacă și ei la forarea celor 44 de piloți miercurea aceasta, la o zi după ce vor primi foreza.

Inelul Metropolitan se va intersecta nu doar cu cele trei șosele naționale, ci și cu centurile Oșorhei, Sânmartin și Nojorid, precum și cu drumurile comunale spre Cheriu și spre Cordău.

Din a șasea încercare

Proiectul Inelului Rutier Metropolitan a fost lansat de președintele CJ Bihor Ilie Bolojan în anul 2021, având nevoie de șase runde de vot până să fie aprobat, după ce la primele cinci tentative consilierii PSD și UDMR s-au opus.

Șoseaua va avea o lungime totală de 17 km, cu câte o bandă pe sens, în proiect fiind incluse, de asemenea, construirea mai multor poduri și podețe, precum și a unor ziduri de sprijin.

După o licitație la care s-au înregistrat nu mai puțin de nouă oferte, execuția lucrărilor a fost atribuită pentru lotul I Nojorid – Băile Felix (9 km) asocierii Asfamixt, Dacia Faber și OPR Asfalt, pentru suma de 70,143 milioane lei (fără TVA), iar pentru lotul II Felix – Oșorhei (8 km) firmei PORR Construct, pentru 81 milioane lei (fără TVA).

Termenul pentru finalizarea lucrărilor este de 18 luni în cazul ambelor loturi, astfel că pe întregul Inel Metropolitan se va putea circula din vara anului 2025.

Finanțarea este asigurată din sumele alocate Consiliului Județean Bihor și Primăriei Oradea din Programul Național de Investiții Anghel Saligny, în baza unui parteneriat încheiat de administrația județeană și cea municipală cu primăriile comunelor Oșorhei, Sânmartin și Nojorid.

De precizat că CJ Bihor derulează încă un proiect, pentru construirea și a Inelului Rutier Metropolitan de Nord, care să lege DN 1 de DN 19, scoțând din Oradea traficul spre și dinspre Cluj și respectiv Satu Mare, prin Fughiu, Paleu și Biharia.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!